Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.02.2011 22:51 - Загадките на джакпота в тотото
Автор: pitagorid Категория: Бизнес   
Прочетен: 18173 Коментари: 9 Гласове:
8

Последна промяна: 04.02.2011 22:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Загадките на джакпота в тотото
Джакпотът в тотото отново хвръкна към рекордни висоти. Когато стане така, хората като че ли полудяват. Всеки започва да пуска масово фишове и да се надява да надхитри тотализатора. Масовото зомбиране се превръща в психоза. И всеки започва да си задава различни въпроси, на които да търси отговори.
И това се отразява видимо върху посещаемостта на моите публикации посветени на тотото. Само за няколко дни първия ми постинг (виж тук) бе прочетен повече от 1000 пъти, а общото посещение до сега е близо 15000. Подобно е положението и с още един мой постинг (виж тук), който е посетен близо 12000 пъти. Останалите мои публикации за тотото също се радват на небивал интерес с по 5000-6000 прочита.
Получавам в личната си поща и много въпроси свързани с джакпота. Затова реших да напиша тази публикация, с която да отговоря на най-често задаваните въпроси.
Най-често задавания въпрос естествено е:
"Защо джакпота се задържа толкова дълго време без да пада?"
Тези, на които математиката е слабо място, веднага си отговарят без да се замислят, че тук работата мирише на манипулация. Започват масово да обвиняват тотализатора, че умишлено прави това, за да запази за по-дълго време интереса на простолюдието към тотото и с това да постъпват огромни постъпления, както за самия тотализатор, така и за хазната на държавата. Може и така да изглежда, но нещата от математическа гледна точка са напълно нормални.
Ще се постарая с прости думи да обясня нещо трудно обяснимо и да се надявам, че ще ме разберете.
Първо като пример ще дам един аналогичен пример от реалния живот, който очевидно без съмнение е лишен от всякакви манипулации.
Нека приемем, че вие сте роден на 25.05. Всеки човек може да бъде роден в един от 365 възможни дни на годината. (За опростяване на анализа, ще изключим 29 февруари, като ден от високосните години, тъй като за целите, които съм си поставил, това е без всякакво значение.)
Нека сега да приемем, че при вас идва съвсем непознат човек.
Каква е вероятността този човек да е роден на вашата рождена дата? Вероятността, съвсем естествено е 1 към 365. И обратното, вероятността да не е роден на вашата рождена дата е съответно 364/365 = 0,99726.
Нека сега към непознатия да се присъедини още един човек. Каква е вероятността никой от двамата да не е роден на вашата рождена дата. Правилото тук е чрез умножаване на вероятностите. Това числено изразено има следния вид (364/365)х(364/365) или записано със степенен показател изразът има вида
(364/365)2 = 0,99453

Продължават да идват нови непознати хора. В един момент те става вече 30. Каква е вероятността никой от тези 30 да не е роден на вашата рождена дата.
Изразът ще добие следния вид:
(364/365)30 = 0,92099
(Горните изрази могат да се изчислят с обикновен калкулатор, но най-бързо става с ползването калкулатора на компютъра Ви.)
Горния израз означава, че ако се съберат 30 непознати човека, вероятността някой от тях да е роден на вашата дата е само
1 - 0,92099 = 0,07901 ==> 7,9%
Какво ще стане ако непознатите станат 365 човека.
Каква е вероятността някой от тези 365 човека да е роден на вашата рождена дата?
Повечето от хората веднага ще отговорят, че със 100% сигурност има поне един човек, който ще е роден на вашата рождена дата.

Да, ама Не!!

Ако изчислим с горната формула ще имаме следния израз
(364/365)365 = 0,367375
==>  1 - 0,367375 = 0,632625 ==> 63,2625% Парадоксален факт. Излиза, че дори да се съберат 365 човека, вероятността между тях да има роден на вашата рождена дата е само малко над 63%, а не 100%.
Защо това е така?
Отговорът е много прост.
Така е защото между тези 365 човека, ще има много, които да са родени на една и съща дата. Това означава, че не всички дати от календара ще бъдат покрити и ще има много дни свободни. И вероятността вашата рождена дата да е между тези свободни е цели 37%.

Ако сте разбрали това, можете да си обясните защо джакпота не пада толкова време. Нека да видим какви ще са резултатите, ако вместо дати преминем към тотото.

Общия брой на комбинациите в тото 6 от 49 е точно 13 983 816.
Изтеглена е например комбинацията 1, 2, 8, 16, 21, 33
Да приемем, че в тиража е пусната само една комбинация:
Вероятността тя да не съвпада с изтеглената комбинация е
(13 983 815/13 983 816) = 0,99999992848876
Ако са пуснати 1000 комбинации изразът приема вида

(13 983 815/13 983 816)1000 = 0,99992849

Ако са пуснати 1 000 000 комбинации изразът приема вида

(13 983 815/13 983 816)1 000 000 = 0,9309858

Този резултат показва, че дори да са пуснати 1 000 000 комбинации шансът да падне джакпота е само 7%.

От справката за тиража от 03.02.2011 взета от сайта на тотализатора се вижда, че в този тираж са пуснати точно 3 314 626 комбинации.
Прилагаме формулата за този брой комбинации и получаваме:

(13 983 815/13 983 816)3 314 626= 0,788965237

Ето я истината:
1 - 0,788965237= 0,211034763 ==> 21,1035 %

Вижда се че математическата вероятност джакпота да беше паднал в последния тираж е малко над 21%.

Естествено е, че тази вероятност е доста малка и наистина джакпота оцеля.
Погледнато реално тази вероятност е почти една и съща при тиражи с голям джакпот. Следователно и в предстоящия тираж в неделя, тази вероятност ще е пак около 20-22 %.
И това може да продължи още няколко тиража след това.
Трябва да се има предвид, че в тиражите с малък джакпот има малко постъпления (не повече от 1 000 000 пуснати комбинации) и тогава както показах по-горе вероятността е не повече от 7% за тираж.
Ето това е обяснението, защо джакпота се задържа понякога за повече от 10, 15 и повече последователни тиража.

Нека погледнем още веднъж статистиката за отминалия тираж.
Вече видяхме, че броя на всички пуснати комбинации е точно 3 314 626. Но после виждаме, че много от комбинациите се повтарят по два, три и повече пъти. Всъщност броя на уникалните комбинации пуснати в тиража е точно 2522260. Следователно реалния процент за падане на джакпота е бил

2522260/13 983 816 = 0,18037 ==> 18,037 %

Което впрочем е дори по-малко от математическото очакване, което изчислихме по-горе 21,1035 %.

Това исках да споделя с почитателите на тотото в днешната публикация. Имам още въпроси, на които искам да отговоря, но тава ще стане в някоя от следващите ми публикации за тотото.

До нови срещи
 



Гласувай:
8



1. анонимен - Я вземи с калкулатора на компютъра ...
04.02.2011 23:11
Я вземи с калкулатора на компютъра ти, та сметни кои ще да са точните 6 числа за джакпота, и ти обещавам 50%... :)
цитирай
2. анонимен - Едно време се печелеше всяка сед...
04.02.2011 23:11
Едно време се печелеше всяка седмица.. Сега се взимат всички комбинации чрез компютърната система и се избира да се падне тези комбинация от числа която не е пусната.. И накрая пак никой не печели.. Само тези които манипулират тотото.
цитирай
3. анонимен - Като се правиш на умен. . Сега вземи и ...
05.02.2011 00:19
Като се правиш на умен.. Сега вземи и изчисли тези точно тези числа които са се паднали - какъв е шанса да се паднат.. Щото не е еднакъв шанса ако се подредят две три или четири числа в едно теглене..
цитирай
4. анонимен - Забързаната
05.02.2011 10:54
Математиката никога не лъже, убедена съм!
Винаги, когато се опреш на нея ще намериш отговорите на въпросите!
Поздравления за разсъжденията Ви!
цитирай
5. hristo27 - Математиката е точна наука и затова ...
05.02.2011 12:06
Математиката е точна наука и затова цифрите никога не "лъжат".
Но от друга страна най-важното нещо според мен е КЪСМЕТЪТ.
Преди една година четох в един сайт посветен на тотото, че 7 от всички, които са станали милионери до сега, са играли за ПЪРВИ път тото. От тях трима са улучили джакпота с една единствена комбинация!
цитирай
6. анонимен - дали всичко е математика
09.02.2011 12:33
какво ще кажете ако се погледне на тотото от друг ъгъл и дали е възможно да се постигне нещо отвъд физическите и математични теории вижте тук www.totofan.free.b g
цитирай
7. hristo27 - какво ще кажете ако се погледне на ...
10.02.2011 15:46
анонимен написа:
какво ще кажете ако се погледне на тотото от друг ъгъл и дали е възможно да се постигне нещо отвъд физическите и математични теории вижте тук www.totofan.free.b g


От който и ъгъл да го погледнеш, с цифри всичко става.
цитирай
8. анонимен - тото
08.03.2011 15:23
Тото се играе с късмет.
цитирай
9. анонимен - абсолютно съм съгласна с номер 2
11.09.2012 23:15
абсолютно съм съгласна с номер 2
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pitagorid
Категория: Други
Прочетен: 3339498
Постинги: 158
Коментари: 1059
Гласове: 3831
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930